Högakusten

Vår trivsamma resa återkommer

En innehållsrik resa till världsarvet Högakusten. Under 20 000 år har naturens krafter format ett dramatiskt landskap med världens högsta kustlinje och ger oss upplevelser och vyer utöver det vanliga.

Dag 1 Hemorten-Kramfors. Bussen rullar norrut. Vi passerar genom Mora för att fortsätta via Orsa mot Hälsingland. Här ser vi dom storslagna träslotten. Vi kommer snart ut till kusten i Söderhamn och följer denna via Sundsvall och kommer under kvällen fram till Kramfors och Hotell Kramm. Detta kommer att vara vår fasta punkt under 3 nätter. Efter att vi har checkat in så serveras middag på hotellet.

Dag 2 Utflykts dag. Efter frukost möter vår lokala guide upp för att ta oss med på en trevlig dags utflykt. Vi startar med att besöka Lunde-platsen för de tragiska händelserna i Ådalen 1931,människor sköts ihjäl av svensk militär. Här får vi bakrunden till den tragiska dagen 14 maj, vi ser också minnesmärket.Färden går vidare till Nordingrå kyrka med sitt vackra altarskåp från 1500-talet. Vi besöker Barsta kapell från 1655,ett i särklass bäst bevarade kapell på Högakusten. Här passar vi också på att äta lunch. Om vädret tillåter så besöker vi Utsikt Höga kusten. Här får vi en fantastisk utsikt över landskapet. Mjälloms tunnbröd behöver ingen presentation. Vi stannar och shoppar i deras butik. På vägen hem till hotellet stannar vi till vid den 1800 m långa Högakusten bron för en fotopaus . Tillbaka på  hotellet serveras middag.

Dag 3 Utflykts dag.Frukost och vår trogna guide tar oss ut på ännu en trevlig och innehållsrik dag. I Ullånger går vi kl 09.30 ombord på båten som tar oss över fjärdarna ut till Ulvön , även kallad Bottenhavets pärla. Under färden passerar vi bl.a Mjältön som är Sveriges högsta ö. Ulvön blev genom Gävlefiskarna Norrlands största fiskeläge. Vi tittar in i kapellet som byggdes 1622 och är därmed Ångermanlands äldsta daterade träbyggnad. Här finns vackra målningar i tak och på väggar. Vi äter sedan en gemensam lunch på ön. Därefter finns tid för egna strövtåg. Den spänstige kanske utmanar de 276 trappstegen upp till Lotsberget för att som belöning få en fantastisk utsikt över skärgårdslandskapet och havet. Vi tar åter plats i vår båt för återfärd till Ullånger. På hotellet serveras middag.

Dag 4 Kramfors-Hemorten. Efter frukost startar vi vår resa söderut. På passande ställen stannar vi för fika och mat.