Östersjön runt

En spännande nyhet

3 länder på en och samma resa, Lettland, Litauen och Polen. Lettiska Riga med sina breda boulevarder och jugendhus, Litauiska Vilnius med otaliga kyrkor och gågator. Under resan ser vi även det masuriska sjödistriktet i Polen, här besöker vi Hitlers Varglya i Ostpreussen.

Dag 1 Hemorten-Stockholm. Under morgonen beger vi oss mot Stockholm. Här kommer vi under eftermiddagen att gå ombord på Tallinks fartyg som ska ta oss till Lettlands huvudstad Riga. Vi checkar in i våra hytter och sedan serveras det en god middags buffé.

Dag 2 Riga. Efter en lugn morgon och en god frukost ankommer vi till Riga kl 11.00 (lokal tid). Dagen startar med ett besök på restaurang Lido. Här bjuds vi på ett folklore uppträdande. Sedan möter en lokalguide upp för att ta oss ut på en trevlig stadsrundtur. Denna sker både med bussen och till fots. Vi beundrar både den medeltida stadskärnan och den nyare jugendbebyggelsen. Vi checkar sedan in på centrala Radisson Blu hotell Latvija. Middag på egen hand.

Dag 3 Riga-Vilnius. Efter frukost reser vi mot Litauen. Under förmiddagen besöker vi slottet Rundale Palace. Ett förnämlig slott i barock och rokokostil med en ljuvlig fransk trädgård. Slottet byggdes 1736-1740 som sommarresidens  åt den ryska kejsarinnans Annas Ivanovas favorit- Kurlands hertig Ernst Johann von Biron. Vi kommer att få en guidad visning där man bl.a ser guldsalen,vita salen och stora galleriet.Efter detta serveras en god lunch. Resan fortsätter och vi stannar vid pilgrimsmålet Korskullen som är en utav Litauens största sevärdheter. Här har miljontals kors rests i olika utformanden. De har raserats och sedemera byggts upp. Enligt en litauisk tradition så reser nygifta kors här för att välsigna äktenskapet. Under eftermiddagen når vi Vilnius och kan checka in på Novotel Vilnius Centre. Middag på egen hand.

Dag 4 Vilnius. Efter frukost tar en lokalguide ut oss på en stadsrundtur. Stadens historiska centrum finns med på Unescos världsarvslista och hyser många byggnader från olika epoker så som gotik,renässans och barock. Tre mil väster om Vilnius finns den gamla kungaborgen Trakai som ligger på en ö i insjön Galvé. Borgen har varit en försvarsanläggning men också palats,kunglig reträtt och fängelse. Borgen uppfördes under 1300-talet. Här får vi en guidad visning och vi äter också en gemensam lunch. Vi återvänder sedan till hotellet. Middag på egen hand.

Dag 5 Vilnius-Mikolajki.Efter frukost lämnar vi Vilnius och beger oss mot den Polska gränsen. Väl inne i Polen besöker Hitlers varglya. Här hade han sitt militära högkvarter på östfronten.Idag är det bara ruiner. Men vi får en rundvisning. Efter detta fortsätter vi till Mikolajki och checkar in på hotell Golebiewski. Här kan man passa på att ta ett dopp i hotellets badanläggning. Middag på egenhand.

Dag 6 Mikolajki-Gdansk. Frukost och vi reser till Gdansk. Här möter en lokalguide upp och vi gör en stadsrundtur. Denna sker även till fots. Ska också finnas tid att utforska en del av staden på egen hand. Innan vi lämnar Gdansk så äter vi en gemensam middag. Vi kör sedan till Gdynia där Stena Lines fartyg kommer att ta oss till Karlskrona.

Dag 7 Karlskrona-Hemorten. Frukost och ankomst till Karlskrona ca 07.45. Bussen tar oss sedan den sista biten hemåt. Vi stannar givetvis för fika och mat.

خرید ساکس دانلود سریال گلشیفته خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید فیلتر شکن خرید vpn خرید vpn خرید فیلتر شکن خرید فیلتر شکن خرید vpn خرید فیلتر شکن خرید vpn خرید کریو خرید کریو نمایندگی hp نمایندگی شارپ تعمیرات پرینتر دانلود فیلم خرید vpn اپل خرید فیلتر شکن